fredag 26. september 2014

Tirsdagstrening og temakveld med apport

På tirsdag var Scottemannen som vanlig på Hamar for trening, vi rusla oss en tur i skogen først for å få ut litt krutt og få han litt mer fokusert på meg med å gjemme meg litt.


Han syntes det var utrolig godt å kunne strekke på bena, spise digre blåbær sammen med mamsen.

Jeg hadde valpetreninga så han ble sittende i bilen i 30 min før han skulle trene. Ble vel 20 min med trening så var det stopp, med ei tispe som lukta litt ekstra og bakke som har hatt besøk av noe som var like interessant ble det bare håpløst for en ung gutt. Så da ble det bilen en stund så han fikk pause og roe seg litt.

Men etterpå fikk vi trent fellesdekk, hopp over hinder og utfordret FVF. Han gira seg veldig lett denne kvelden, men vi gir oss ikke selvom runde 1 går dritt...der har vi kommet et stykke sammen.
Hopp over hinder gikk forøvrig veldig bra, jeg ser hvor det brister litt for han (der han velger gå rundt istedenfor å hoppe pga energi besparing). Jeg utfordrer hvor han sitter iforhold til hvor jeg står på andre siden og kaller han inn, etterhvert så skal jeg kunne kalle han inn over hinder eller rundt alt ettersom kommando og hvor han sitter/jeg står.
I fellesdekk så hadde han godbit mellom frembena og ikke røre, funker som bare det! Er roligere og mer fokusert på meg, men vi tar det i bittesmå steg så dette blir en øvelse han takler lett som bare det.

I går, torsdag, var vi på temakveld og hadde apportering som tema. Det er så morro og greit med temakvelder.
Scott har et rotete opptak og er VELDIG slapp i bittet, og ikke har jeg helt funnet løsningen på hvordan jeg skal få han til å få et bedre opptak og hardere i bittet sitt så apporten ikke sklir ut av munnen hans. Men instruktøren hadde forslag, etter å ha sett på omvendt lokking og drakamp, gikk vi over til litt konkurranse om apporten. Og så fort det ble litt action og morro så var Scott med på notene han. Han syntes forøvrig at muttern var skikkelig teit som klarte å stjele apporten to ganger fra han, så han hoppa og spratt inni meg. Men han skjerpa seg, og endte med at siste rep hadde en fin tanke på opptaket og kom frivillig på plass pga belønnings plasseringen mens han tviholdt på apporten!
Flinke guttelurven min når han er på nett. Det å trene en hund som har så mange og mye følelser når man selv har mye følelser, det er en utfordring som jeg kjenner utvikler meg utrolig mye som hundefører.
Heldigvis så også instruktøren i går at han går fort og mye opp, så vi trengte ikke å pushe på så mye. Dette er jo det samme som jeg har sett, men alltid godt når andre og mer erfarne ser det samme og bekrefter det.

Nå må vi bare ut å trene hopp over hinder og apport til temakveld 2 på begge deler!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar