torsdag 4. april 2013

Nytt ærlig innlegg, ikke les om du ikke liker det..!

Da er du advart, nå kommer det et ærlig innlegg fra min side om trening av Scott og kanskje litt om livet. Hvorfor skrive ærlig? Jo, fordi jeg kan ikke fordra at alt skal være så rosa , sukkersøtt og positivt hele tia. Det er faktisk ikke det heeeeele tia.

Her om dagen hadde jeg en noe mislykka trening med lille mann. Jeg har mange gode treningsøkter med han, men i perioder så er jeg ikke helt med. Dette av mange grunner, blant annet at det kjennes ut som om jeg noen ganger bobler over av følelser. Og følelser og negative ting, er jo ting man ikke snakker om. Godt du ble advart da, før du leser videre.
Da er min samboer god å ha, nå sist ble diverse påpekt. I dag, ble enda mere påpekt.
Jeg er veldig ambisiøs i hundertrening/LP (ikke mine ord), og de som er veldig ambisiøse om ting blir fort utbrendte. JA du, det har jeg fått merka med instrutør rollen min... Jeg er veldig opptatt av detaljer, da passer jo LP meg ypperlig! Og diverse andre ting, men så fikk jeg noen ting som man bør tenke over når man trener hund. Og kanskje noen der ute trenger disse ordene sånn som meg noen ganger:

Hunden kommer så langt den vil, det er den som bestemmer hvor langt vi kommer. (ja tenk etter nå, det er jo sånn)
Hva ønsker hunden når den er sammen med oss? (mitt svar ble da å ha det gøy)
Hva ønsker vi å ha sammen med hunden? (igjen, ha det gøy)

Så hvor har dette blitt av i treningen? 

Så, konklusjonen ble da: Tenk enkelt, ha det gøy.


Da har jeg tenkt en del, kjent på en del, fundert. Og når var det jeg virkelig egentlig lykkes med en hund, når jeg følte at jeg lykkes. Jo, med Luke. Min første BC, som jeg mot alle odds fikk i kl 3! Hva gjorde jeg da som jeg gjør anderledes nå? Jo, det jeg har blitt så flink på, over tenke, over analysere osv. Mye pga at jeg føler jeg har for mye info. Men dette er visst normalt å føle, inntil man lærer å sette ut infoen der den hører hjemme. Så imens, "sletter" jeg all denne nye infoen. Rydder lommer for alt mulig av klikker osv, bare har bånd, leke og godbiter. Går tilbake det gode gamle, som jeg lærte for mange år siden. Men litt forbedret, med litt mere struktur og kanskje litt flinkere til å belønne riktig.

Jeg tror alt det Scott har lært til nå, vil han og jeg få bruk for senere. Men inntil den dagen kommer, så går vi rundt og fjoller sammen, ganske enkelt fordi han er så ung enda! Skal vel bli en LP hund til slutt han også, men ikke før om minst et år.

Så i mine "dårlige" perioder så må jeg dra frem dette innlegget mitt. Ellers går det jo veldig bra.

Jeg hadde en "test" trening i kveld med lille mann. Konklusjonen ble at det er nok en stund siden han har hatt det så gøy sammen med meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar