mandag 14. januar 2013

Jammen, nei. Min hund er glad nok i folk og hunder..

Tenkte jeg skulle få kastet inn et blogg innlegg istedenfor en FB status. For det er noe som irriterer meg like mye hver gang jeg har en valp, den er allemannseie. Alle har fripass til å la hunder gå bortpå og alle på to bein har fripass til å klappe og prate til den lille stakkaren på fire bein som prøver å bli kjent med den store verdenen. Veldig få ser at den lille saken nesten sprekker av energi der den hopper og spretter, eller når jeg som står i andre enden av båndet endelig har fått han til å roe seg og konsentrere seg, og veldig få klarer da å la vær å prate med valpen. Noen er så flinke at dem setter seg rolig ned, og lar meg få roa ned valpen og belønnet at han roer seg. Altså hjelper meg i treningen.

Vi var på trening i dag, hadde hallen for oss selv ganske lenge for ingen andre skulle på light trening var for kaldt for mange, men ikke Scott. Fikk trent mye på sitt, kontakt, litt fri ved fot og inn på plass.
Det var noen andre hunder som skulle trene egentlig ute, men dem kom inn når vi var så få. Helt greit det, jeg satte meg ned for å få kontakt med Scott og jeg vet han er litt skeptisk til bjeffing. Og andre hunder liker som regel ikke en BC som titter. Og mens vi sitter der, så er det da noen som skal la hunden sin gå bortpå. Uten å spørre...jeg forter meg å forklare at han skal ikke hilse, er glad nok osv. Men jøss, når jeg tenker tilbake så var det litt guffen med en stor hund mens jeg satt der nede på bakken. Ingen som tenker på hvordan ting ser ut der nede fra...fra en valps synsvinkel.
Sett dere ned neste gang selv, hvordan er det? Litt ekkelt ikke sant?

Scott hadde mange ting han skulle takle i kveld på trening, ikke alt som var gunstig for en snart 4 mnd gammel valp som var der for andre gang. Men vi fikk taklet det sammen, og vi må trene på å drite i andre hunder som bjeffer. Så egentlig var det bra!

Uansett, jeg har et ønske om at folk ser på den lille valpen, på hans kroppspråk som er logring med hele seg. Og undrer litt, takler han at jeg hilser på, eller er det nok at jeg står her fem meter ifra og titter på han? Hjelp meg heller i treningen av å få en god samfunnsborger enn å ødelegge for oss...for mange er det en glede i noen minutter, for meg så er det minst et steg tilbake i treningen vår.

Spørr om det er ok at man slipper hunden bortil, eller man selv går bortpå! Selvom det er kjentfolk som har hunden/valpen. Det er ikke alltid det passer.
Jeg er veldig striks når jeg trener hund, da trener jeg hund og er lite pratsom med andre folk. Men min hund trenger at jeg har 100% fokus på han.

Misforstå meg rett igjen folkens, jeg syns det er trivelig å trene med andre og prate. Men når jeg trener hund så trener jeg hund, og min hund trenger ikke å hilse på alle.

Jeg ville bare minne folk på dette her med å spørre, selvom det er kjentfolk. En valp er ikke allemannseie, og fritt fram for alle å hilse på...

1 kommentar:

  1. Stå på!! Enig. bare skumlest men høres ut som vi tenker likt.

    SvarSlett