torsdag 7. januar 2010

Trening av hundene

Nå har jeg vært skikkelig slapp med bloggingen, men det har skjedd veldig mye og hodet går i full fart!
November jah, begynne med treningen til Devlin da. Den går veldig bra! Isabella lånte han i fem minutter og da hadde han taket på klaske dekk fra utgangsstilling. Nå driver jeg å setter på kommando og stimuluskontroll på den. Fri ved foten er ikke noe problem, følger med som bare det. Setter seg med en gang når jeg stopper. Stå går ikke så bra, har jo vært så bra å følge etter meg og nå skal vi plutselig stoppe! Nei dette skjønner vi ikke helt.
Merker han begynner å miste hodet litt og bli mer interessert i andre hunder. Og han blir lettere påvirket av bjeffing på miljøtreninga. Så har litt av hvert å trene på.
Han gjorde det ikke så bra på valpeshow i romjula, fikk en del trekk for at han er litt hårløs i ansiktet.

Paige har forandret seg siden hun var på Voss i november. Blitt lettere i hodet sitt på en måte. Var på utstilling i romjula og trakk seg mye mindre for dommeren! Da ble jeg fornøyd selvom vi "bare" ble 4. beste tispe. Har bestemt meg for å begynne med rallylydighet med henne. Tror vanlig LP blir for kjedelig for henne, og i RL kan man være løsere. Har alt begynt å trene på div, som å kunne gå på høyre side, stå fra sitt og slalom mellom bena! Blir nye ting for meg også dette.

Lukern...jah...han er blitt super rundt andre hunder. Knurrer ikke så mye og utaggerer ikke så mye lenger. Jeg får faktisk stoppet han med NEI'et mitt! Min teori for at han stopper da er at jeg forsterket det en stund med å kaste et bånd i bakken.
Vi trener for det meste på neseprøve, avstandskommandering og innkalling med stå og dekk. Vi kommer stadig nærmere målet vårt. Regner med å starte på stevnet til klubben med han og Devlin! Gleder meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar