fredag 19. oktober 2012

Trening av Nanny, med litt krydder

Ikke ofte jeg får den opplevelsen jeg gjorde i dag, så da må jeg skrive om den!

Var på vårt faste sted på Mjøsstranda nedenfor et kapell på Gjøvik. Nanny var i fult fokus på meg og sin arbeidsoppgave. Hun er en veloppdragen frøken på 3 år, som er veldig på når hun trener med masse fokus på oppgavene hun får.
Vi er blitt godt vante med syklister, skolebarn, smårollinger, voksne folk, gamle folk og ikke minst hunder som går forbi. Vi trener der mye på grunn av fine forhold og akkurat passe forstyrrelser. Veldig skjeldent kommer det løse hunder dit også.

Mens vi da sto og skulle begynne på oppgaven igjen, hørte jeg langt der borte på parkeringsplassen en dame som ropte. Ble etterhvert var på at det var til meg, om jeg kunne ta hunden min i bånd. Ehm..jeg har kontroll på min, og det vistes godt egentlig der hun satt som et tent lys. Damen og antageligvis ungen hennes begynte å ta ut noen små hunder fra bilen, tre stykker tror jeg. Med en bjeffing uten like og løp frem og tilbake i båndene. Nanny satt fortsatt og vi venta litt i spenning på at dem skulle gå forbi. Men neida hun skulle jo fikse noe i bilen og greier. Da tok jeg en repetisjon til, rute trening drev vi med. Gidder ikke å stå der i fem min å vente i spenning på at noen skal gå forbi.
Dama ble nok veldig skremt av at jeg kunne ha hunden min løs, jeg kommanderte høyt å tydelig for å "si ifra" at jeg har kontroll. Dem tok en tur på kirkegården og ikke forbi oss.

Vet ikke helt hva hun forventet, at jeg skal avbryte hele treninga for at hun skal gå forbi med tre uoppdragne små tasser? Nei, jeg tar den plassen jeg er tiltenkt her på denne jorda og har hunden min løs MED kontroll. Og aldri er jeg blitt ropt sånn til, hun tok seg ikke en gang tid til å komme bortil og spørre litt penere. Da kunne jeg forklart en del om at hun er under full kontroll, hører på nei og spiser ingen små hunder til middag. Regner egentlig med at det ikke var så farlig å gå akkurat der vi stod da jeg...

Men bortsett fra denne spesielle opplevelsen som utmerket seg fra alle de løse hundene vi har sett siden snøen forsvart på Mjøsstranda, så var treningen bra. Vi beholdt fokuset!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar