mandag 24. august 2009

Dag 1. på modul 1.

Så kom første dagen på hundeeierskolen på Fjellanger hundeskole! Var selvfølgelig skikkelig spent på dette her. Hvilke andre skulle gå kurset?
Alltid på kurs er det noen som er "bedre" enn andre, er det noen her? Hvordan vil jeg selv være? Hvordan vil jeg føle meg der? Og ikke minst Paige har ikke gjort fra seg på 24 timer!
Når jeg fikk satt meg i bilen, kjente jeg lukten av nykvernet kaffe! Og jeg som ikke hadde fått min første kaffekopp enda! Titta meg rundt og fant ut at jeg var rett ved Friele kaffe fabrikken! FIIINT....!

Kom på plassen der ti min før vi skulle starte og lurte litt på om jeg hadde kommet riktig. De er snart på slutten av et byggeprosjekt og venter enda på at snekkern ska gjør seg ferdig. 
Folka som er på kurset er kjempe hyggelige. Ingen som er "bedre" enn andre eller!
Så hva gjorde vi i dag?
Jo vi hadde en kort presentasjon av oss alle. Innføring i etologi. Så en klikkerlek, jeg selv demonstrerte hvor frustrert man blir når man bare får klikk og ikke noe hjelp. Kom til et visst punkt og ikke lenger. Fikk en pause som også hunder må ha da. Etterpå gikk det bedre.
så shapet vi hver vår hund opp i en eske. Klikk-godis. En morsom erfaring for noen som nesten bare driver med hjelp.  Jeg fikk utdelt ei søt spaniel tispe. Hun sjarmerte meg løpet av to sec. Så søt og stillferdig.
Etterpå skulle vi lære inn dekk med hjelp. for så å få bort hjelpen (fade) fort. Dette gikk helt supert. Til slutt tilbød hun meg dekken av seg selv! Morsomt med en hund som er vandt med å tilby ting. Tror nok Devlin blir trent litt mere klikker enn Luke er blitt.
Til slutt fikk vi se del en av filmenThe language of dogs. Lærte en del der gitt!

Paige og Devlin var kjempe flinke i bilen. Det var hunder der på oppstalling som bjeffa så jeg hørte ingen staff fra min bil. 
Da vi kom til campingen igjen, gikk jeg med en og en hund. Da fikk Paige endelig roa til å gjøre fra seg endelig! Nå er det tvtitting inntil vi skal slå av lyset og sove for å møte en ny dag i morgen! I morgen venter Rune Fjellanger selv med foredrag om historien rundt hundetrening og brukshundmiljøet, kommunikasjon og sanser til hunden. Så enda mere praksis i språk! Pluss del 2 av filmen! Gleder meg!








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar