onsdag 3. april 2013

Unghund!

Scott begynner å bli veldig flink i bil nå, merker at han slapper mere av selvom han sikler litt fortsatt. Men han er litt preget av kjøring når han kommer ut, og det igjen ser ut til å påvirke hvordan han takler omgivelsene sine. Med trening så går det vel bedre og bedre tenker jeg. Må bare ta det pent og forsiktig, la han ordne opp selv der han kan og støtte han der han må ha støtte.

Tenker litt på Blaze innimellom igjen. Vi mennesker er så flinke til å sammenligne, vi skal sammenligne alt automatisk. Så ja jeg ser forskjeller her. Der Blaze begynte å stresse på tur i byen, selvom han var mye med fra begynnelsen. Der stresser ikke Scott, selvom han ikke har hatt så mange turer enda.
Men Blaze var en god gutt, så synd at ting endte slik de gjorde. Men håper at alle mine erfaringer kommer Scott til gode, og at jeg ikke holder han tilbake pga det. Godt jeg har en slik samboer som jeg har som leser meg som en åpen bok og kan minne meg litt på det.

Scott er blitt flink til å takle å bli satt i nye miljøer, med ikke så mye forstyrrelser av mennesker og dyr. Tar seg en snuse runde så er han klar til å trene. Men nå er vi blitt litt hormonelle sikkert så folk er litt skumle, da får vi trene på det da. Omgås folk. Det er lettere for han å takle folk som går forbi uten å se på han enn de som synes synd på han og lokker på han. Det er virkelig skummelt. Men vi skal få til det også vi!

(Åh, dette skulle vel ikke skrives i en blogg til offentligheten. Jeg som er instruktør og greier, har en hund som synes folk er skumle. Jaja, instruktør eller ikke slike hunder finnes! Det er virkeligheten, og tenk så godt det er for folk å vite at noen instruktører tørr å være ærlige om sine hunder!)

Trente litt Scott i dag. Følelsen var så som så, men Scott var egentlig flink. Snøen på takene her raste ned, men han skvatt ikke.

Trente mye på å komme på plass, og at han skulle holde fokus på meg og ikke se og snuse på alt annet.
Vi fikk en del gode repetisjoner på det så da får vi tro han lærte noe i dag!

Har tenkt en del på hvordan jeg skal trene Scott. Kom fram til at jeg får gå litt tilbake til det jeg opprinnelig lærte om trening av hund. Tenke enkelt, slippe klikker og targeten for en stund. Minst mulig stæsj, bare godbiter og leke. Så får vi se hvordan det går.
Keg har fått det til før med det, så gjør vel det en gang til får jeg tro.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar