mandag 4. juli 2011

Gjeting og anna trening med Blazern

Da har Blaze fått tittet på sau to ganger. Første gangen var vel strengt talt når han var ca 4mnder, men da var de sååååå skumle.
Først dro hele gjengen til Jevnaker til ei venninne der, på fredag var det. Blaze syntes nok en gang sauen var litt skummel. Det var mye morsommere å løpe etter Chico, en annen border, han turte jo å løpe etter sauen og sånt! Tenk det da! Så den dagens høydepunkt for Blaze ble vel å leke sammen med to andre bordere. Var jo ei søt snuppe der som er ca en mnd yngre enn han der!

På lørdag dro vi med hele gjengen på RL trening på Gjøvik. Noe hadde skjedd med Blaze....vi hadde faktisk mye kontakt under lineføring, sitt og bli osv! DET er lenge siden sist! Han kunne til og med ligge rolig og nesten sovne et lite stykke unna meg. Gikk til og med pent i bånd til bilen igjen...helt utrolig..men var nok litt sliten etter løpinga dagen før.


Vi pakka sammen og dro videre til Fåvang, til en eldre kar som har vært norgesmester i gjeting flere ganger. Fikk noen tips på hvordan takle Blaze, er artig å se noen som virkelig kan border og har border i blodet drive med en vilter unghund. Blaze lærte å komme på hans plystring, jeg får ikke til den plystringa desverre. Kjempe morro. Så tok han ut ene borderen sin så han og Blaze fikk lekt. Blaze er så flink med språket sitt, leser fort andre hunder også så han kan svare fort.
Så tok han karen med seg sin hund og viste litt gjeting, han hadde ikke trent nok gjeting påsto han, men syns det så bra ut jeg. Han tok med seg Blaze og prøvde. Var små spennende det. Desverre så ble konklusjonen at Blaze er ikke moden for gjeting enda. Men det er håp! Han kunne fortelle om en border han hadde hatt som hadde gitt han masse frustrasjon. Hunden ble ikke moden for gjeting før 1 1/2 år! Men da ble han den beste hunden han noen gang hadde hatt. Så det er alltids håp, nå har Blaze hvertfall møtt sau. Jeg er litt mere klar for gjeterhundkurset 16-17 juli. Det var ikke noe i veien for at vi kunne delta der, og Blaze fikk se hunder som gjeta osv. Vi kunne lære mye selvom han kanskje ikke er moden da.

Så i dag tok jeg med meg lille snuppen på Øverby for å se om han fortsatt hadde hodet med seg. Jeg tørr ikke å håpe på at perioden er over enda...
Konklusjonen ble at han hadde tatt med hodet i dag også! Rute sending er egentlig knall, selvfølgelig er det ting å plukke på men han finner midten. Fri ved foten, kjempe fin! Litt susete når vi stopper og han skal sitte, men det går fremover. Vi har også nesten stå under marsj inne nå så jeg! Han stopper på kommandoen stå, og jeg stopper opp litt etter på. Tror ikke vi trente på så mye mere da, han er sliten etter en helg med mye rart. Men godt å se han sovner og sover litt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar